Nyhedsbrev december 2025
Velkommen
v. Havnedirektør Mogens Pedersen
Tak for de gode tilbagemeldinger, vi har fået på de første nyhedsbreve. Det er vigtigt for Hvide Sande Havn, at vi er i så god samklang med by og brugere, så jeg håber, at nyhedsbrevet kan bidrage til forståelse for vores prioriteringer.
Vi træder snart ind i det nye år. Årsskiftet markerer en ny valgperiode for bestyrelsen for Hvide Sande Havn. Følgende vil sidde i bestyrelsen i de kommende 4 år: Steen Davidsen, Richard Hvas, Hans Schneider, Lisbeth Valther og Thomas Rahbek Sloth fra Sydvestjysk Fiskeriforening. Desuden er Carsten Bjerg og Lennart Qvist udpeget af byrådet. Bestyrelsen konstituerer sig selv den 30. januar 2026.
Årsskiftet markerer også, at Hvide Sande Havn har jubilæum som kommunal selvstyrehavn – 25 år. Havnen har blot haft to formænd i de mange år. I dette nyhedsbrev kan man læse om de vanskelige forhandlinger, der var dengang omkring årtusindskiftet om, hvordan Havnen gik fra at være statshavn til at være kommunal selvstyrehavn.
Inden årsskiftet bliver det jul – her fra os alle i Hvide Sande Havn ønsker vi jer alle en glædelig jul og et godt nytår.
Hvide Sande Havn 25 år
Af: Iver Enevoldsen
Jeg er blevet bedt om at komme med nogle betragtninger i relation til ovenstående.
I slutningen af 1998 blev der offentliggjort en rapport om statshavnenes fremtidige struktur, og havnelovsudvalget afgav betænkning om emnet.
Med baggrund i rapport/betænkning begyndte vi i kommunalbestyrelsen at diskutere den fremtidige organisation for Hvide Sande Havn.
Vi var naturligvis i kontakt med de øvrige havne på vestkysten for at have en samlet strategi i forhandling med Trafikministeriet.
Udviklingen i fiskeriet var ikke gunstig, så derfor var der mange overvejelser, der skulle gøres. Bl.a. om havnens økonomi på sigt ville blive en belastning for Holmsland Kommune
Kommunen nedsatte en arbejdsgruppe, der repræsenterede erhvervsmæssigt bredt, hvor vi diskuterede fordele og ulemper.
Stemningen var som udgangspunkt, at det ville være godt at blive ”herre i eget hus” og dermed også få nogle flere udviklingsmuligheder på havnens arealer.
Vi skulle naturligvis også have undersøgt havnens tilstand, især kajanlæg, og der fik vi god hjælp af personer, som kendte til disse forhold.
Borgerne og fiskeriforeningen blev inddraget i diskussionen, og der var generelt opbakning til, at kommunen skulle overtage havnen under forudsætning af, at det økonomisk så fornuftigt ud.
Vi forhandlede over flere omgange med trafikministrene Sonja Mikkelsen og Jacob Buksti og fik en aftale på plads. Vi fik forhandlet, at Holmsland Kommune skulle have kr. 8 mill for at overtage havnen til financiering af efterslæbsarbejde og omstrukturering.
En fornuftig aftale som et stort flertal i kommunalbestyrelsen godkendte.
Set i bakspejlet tillader jeg mig at konstatere, at det var rigtigt at kommunen overtog havnen
Det har givet nogle helt anderledes udviklingsmuligheder for Hvide Sande Havn og for lokalsamfundet.
Vidste du at: aktiviteterne på Hvide Sande Havn har direkte og indirekte betydning for 1.496 job (årsværk) i 2024 i hele Danmark.
Hvad sker der på havnen?
Vi forsøger løbende at udvikle og forbedre havnens faciliteter og infrastruktur og har altid en række aktiviteter i gang.
Projektet med etablering af ny kaj 109 er godt i gang efter der blev indgået kontrakt med entreprenørfirmaet CG Jensen i oktober måned. Området bag ved Vattenfall er lige nu en byggeplads - de indledende arbejder med flytning af diverse ledninger (strøm, fjernvarme, vand, kloak, fiber mv.), er snart afsluttet således de er lagt udenfor det nye baglandsareal der bliver en del af den nye kaj. I starten af 2026 vil arbejde med at nedramme spuns begynde, hvorefter selve opbygningen af hele området starter. Vi regner med, at kajen står færdig og klar til indvielse i oktober 2026 (Tegning viser det nye kajområde).

Som en del at den fortsatte udvikling af havnens strategiske muligheder, er der igangsat arbejde med at udvikle nordvesthavns-området (sandgraven bag vesthavnen) til oplagsområde til forskellige typer af gods, projektgods mv. Anvendelsesmuligheder vil være meget fleksibelt afhængig af kunders behov for oplag. Området er ca. 30.000 og dimensioneres i første omgang til en bæreevne på 18 tons/m2. I første omgang projekteres området og der gennemføres et udbud, hvorefter der tages endelig beslutning om igangsætning af opgaven.
For at imødekomme et stigende behov for flere p-pladser på Beddingsvej ved Hvide Sande Shipyard, er der igangsat ansøgning ved Ringkøbing Skjern kommune om tilladelse til flytning af 5 redskabshuse. Når tilladelsen foreligger, forhåbentligt start 2026, forventes arbejdet med etablering af nyt p-plads-område igangsat.
Hvide Sande Havn har fået fornyet ISO-certifikater på standarderne 9001 (kvalitet), 14001 (miljø) og 45001 (arbejdsmiljø) for en ny 3-årig periode. Certificeringen er en væsentlig del af arbejdet med at levere ordentlig kvalitet til vores kunder samt have fokus på miljøet og ikke mindst arbejdsmiljøet på Hvide Sande Havn.
Havfruerne bader hver dag hele året. De er to hold, som bader klokken 8 og klokken 9. De mødes på p-pladsen ved Bølgen 5 minutter før tid og bestemmer, om de bader fra stranden eller i indsejlingen. Det kommer an på vind og vejr og så selvfølgelig årstiden. Fra maj til oktober bades der udelukkende fra stranden, mens de fra oktober til maj har muligheden for at bade i indsejlingen, når Havnen har lagt badelinen ud.
Ved badelinen er der et skur til omklædning. Omklædningsskuret er blevet udvidet til sæson 2025.
Der er omkring 25 havfruer, som bader regelmæssigt og desuden nogle enkelte, som har sommerhus, og som kommer og bader med i ferier og weekender.
2 gange om året spiser Havfruerne sammen på et af byens spisesteder. De har en Facebook gruppe "Havfruerne", hvor de kan holde hinanden orienteret.
Uddybning
På sit bestyrelsesmøde den 5. december besluttede man, at der skal søges om en uddybning til 8 meter i indsejlingen. I dag er dybden "kun" 7 meter. Det er en overvejelse, som Bestyrelsen har haft over en længere periode. Vi iagttager, at skibe stille og roligt bliver større og større og kræver mere dybde. Vi kan således næsten med sikkerhed konstatere, at vi har mistet opgaver i 2025 som følge af manglende dybde. Vi tror derfor på, at skal vi blive ved med at kunne udvikle Havnen i forhold til især gods, men også havvind og fiskeri, så er en større dybde i indsejlingen vigtig. Som de fleste nok godt ved, så er besejlingsforholdene vanskelige overalt på Vestkysten, fordi sandet flytter sig rundt i indsejlingerne, når det blæser. Derfor koster det også en del penge for Havnen, og man vil i 2032 tage bestik af, om det i det lange løb kan betale sig at have en dybde på 8 meter.
Husk: Nytårskur fredag den 16. januar 2026.
Hennings anekdoter: Kajer på Hvide Sande Havn og den rigtige og den forkerte side!
De sidste par år har vi arbejdet på at få etableret en ny kaj på Vesthavnen. Projektet med kaj 109 har været i udbud i august, og der er besluttet at det er C.G. Jensen der skal bygge den nye kaj.
Kajen skal bygges i området hvor den gamle sikring blev lavet i 1915, og allerede den første dag bød udgravningen på overraskelser. Gravemaskinen der var i gang med at fjerne blokke, kørte i et hul.

Hullet var en gammel tank, som har været brugt af Hvide Sande Fiskemelsfabrik, tanken ses på et billede fra 1958.

Men hvornår er kajerne egentlig bygget, siden åbning af havnene i 1931, og hvordan har havnen udviklet sig.
Allerede efter åbningen af slusen begyndte de første fiskere at bruge det nye Hvide Sande som havn, det var ikke meningen der skulle være en havn, men at den nordlige del af slusen kunne bruges som oplagsplads af fiskerne.
Men det var fiskerne ikke enige i, fiskerne ville have en havn, med rigtige bolværker.
Fiskerne var dog ikke enige, fiskerne fra æ sønderklit, ville have havnen på sydsiden og fiskerne fra æ nordsiden ville have havnen på nordsiden af slusen. Uenigheden medførte mange diskussioner og efter et møde d. 9. november konstaterede distriktsingeniøren ”Krigen raser således stadigt mellem Nord og Syd”
”Krigen” raser nok stadig, der er stadig diskussion om hvad der er den rigtige og den forkerte side af slusen, men det må vi tage en anden gang! (men nordsiden er altså den rigtige side).
Den første kaj for fiskeriet stod færdig i 1935 hvor Langelinje var bygget sammen med et slæbested. De næste kajer der blev anlagt, var på vestsiden i Mamrelund i 1935 og 1937.
De første kajer i sydhavnen blev anlagt i 1950’erne, Århuskaj, bolværk til beskyttelse af havnen samt liggeplads for redningsbåden og kajen ved Frydendahl.
I starten af 1970’erne blev Nordhavnen anlagt, den første kaj var ved Hvide Sande Fiskemelsfabrik i 1970, hvor losning af industrifisk blev flyttet fra slusen og til den nye kaj. I årene efter blev de to træpier anlagt, og i 1975 kom Vodbinderpieren, og kaj 98 i 1977.
Der var dengang planer om at udvide havnen op i heden på den anden side af Fabriksvej, men udviklingen i fiskeriet stagnerede og der var ikke behov for yderlige pladser.
I 2011 begyndte den største udvidelse af Hvide Sande Havn, nordre læmole blev forlænget 70 meter, og en ny sydmole på 700 meter blev anlagt. Anlægget af de nye moler gjorde det muligt at uddybe til i første omgang 6 meter i indsejlingen, mod tidligere 4,5 meter. Efterfølgende blev den nye Vesthavn på 150 meter anlagt og blev taget i brug i 2014.
Og nu kommer kaj 109, med et stort fleksibelt bagland tæt på kajen.

Vidste du at: aktiviteterne på Hvide Sande Havn producerer varer og tjenesteydelser til en værdi af 4,0 mia. kr. hvor af de 2,2 mia. er i Ringkøbing Skjern kommune!
Hvorfor skal vi affaldssortere og hvordan gør vi det?
Som en del af Hvide Sande Havns strategiske målsætninger arbejder vi hele tiden med bedre affaldssortering. Så meget affald som overhovedet muligt skal genbruges/ genanvendes og mængderne af brandbart affald og ikke mindst deponiaffald skal minimeres.
Vi følger løbende op på udviklingen i de forskellige affaldsmængder, som med forskellige tiltag skal bidrage til mindre CO2-udledning. I 2026 forventer vi at implementere muligheden for at sortere affald fra fiskeriet med en kajnær sortering, hvor der vil blive opstillet miljøstationer forskellige steder på havnens områder.
Har du hørt: at aktiviteterne på Hvide Sande Havn bidrager med 460 mio. kr. til det offentlige, i form af person- og virksomhedsskatter. De 90 mio. kr. i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Budget 2026
Bestyrelsen godkendte på sit møde den 5. december budgettet for 2026. Budgettet udviser et overskud på 4,2 mio. kr. og en balance på 46,1 mio. kr. Der er ikke i budgettet taget højde for omkostninger til en yderligere uddybning af sejlrenden, men såfremt dette kan sættes i værk allerede i 2026, vil dette påvirke regnskabet.
Der er ikke udsigt til væsentlige ændringer i taksterne i forhold til 2025 ud over almindelige fremskrivninger i forhold til pris- og lønstigninger, som de er beskrevet i diverse kontrakter. Dog sænkes strømpriserne, da udgifterne hertil har været noget lavere for Havnen end forudsat.
Man kan undre sig over, hvorfor en kommunal ejet havn skal have overskud. Men for det første må vi ikke få del i de skatteindtægter, som en kommune modtager. For det andet har Hvide Sande Havn ret store anlægsudgifter til etablering af ny Nordvestkaj og klargøring af bagarealer ved Vesthavnen samt den kommende uddybning til 8 meter. For det tredje bruger Havnen lidt flere penge på aktiviteter, der kan understøtte, at vi er Byens havn og endelig for det fjerde skal der også være midler til at imødegå de skader og reparationer, der er brug for på Havnens kajanlæg mv.
Se de nye takster på vores hjemmeside, Takstblad 2026
Nøgletal
Mængde af landet industrifisk i de første 10 måneder, er i 2025 35.000 ton i 2024 var der landet 37.000.
I mængden af gods over kaj, er der i 2025 er der losset 121.000 ton over kaj, en lille nedgang i forhold til 2024.
Byggematerialer, skærver og grus er den dominerende kategori i 2025.
Sluseøen og Svingbro
Som omtalt i sidste nyhedsbrev er der nu et udbud i gang for at finde emulige investorer til Sluseøen – det store område vest for Søndergade mellem de to sluser.
Udbudsperioden løber frem til midt i januar, hvorefter der forhåbentlig i april kan indgås aftale med en investor om udvikling af området.
Samtid med dette er Ringkøbing-Skjern Kommune ved at finde arkitekt og ingeniør, der skal udarbejde konkret forslag til udformning af en ”Byens Plads” på den sydligste del af Sluseøen og af den svingbro, der skal forbinde Bredgades forlængelse med Sluseøen. ”Byens Plads” vil nok minde om et torv, og skal gerne give mulighed for en hyggelig pause for både borgere og turister. Svingbroen er til cyklister og gående, og i modsætning til de fleste andre broer vil den kunne åbne ved at svinge vest ud i Havnen, så passagen gennem Kammerslusen forbliver uændret.,
Husk at, følge os på Facebook: Facebook - Port of Hvide Sande
Nytårskur2026
Hvide Sande Havn, Sydvestjysk Fiskeriforening og Hvide Sande Service Group har fornøjelsen at invitere til Nytårskur, fredag d. 16. januar 2026 kl. 13 - 16.
Kom og hør hvad vi arbejder med i Hvide Sande Havn og hør om fiskeriets muligheder og hvordan et godt samspil kan være mellem turisme, fiskeri og havn. Derefter kommer Svend Brinkmann og giver et indlæg om ”Lykken og det gode liv”
· Har lykken altid været noget, vi stræber efter, eller er den blevet en pligt?
· Er lykken noget, vi skal opnå for at leve et godt liv, eller er det blevet en forventning og en pligt i et produktivt samfund?

13.00-13.15: Nyt fra fiskeriet, ved formand for Sydvestjysk Fiskeriforening, Thomas Rahbek Sloth
13.15-13.30: Hvad sker der hos Hvide Sande Havn ved havnedirektør Mogens Pedersen
13.30-14.00: Iagttagelser om Hvide Sande i forbindelse med opstart Jyllands-Akvariet ved Michael Madsen, Jyllands-Akvariet.
14.00-14.15: Kaffe
14.15-15.50: Svend Brinkmann, professor i psykologi. ”Lykken og det gode liv”
15.50-16.00: Afrunding
Åbent for alle, deltagelse er gratis.
Nytårskuren afholdes i Fiskeriets Hus, Nørregade 2b, Hvide Sande
Tilmelding: https://forms.office.com/e/gG72FmsKGR eller til Åse på aat@hvshavn.dk